שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
השואה מנקודת מבט פולנית  

תל אביב סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית תל אביב ת"א המדריך המלא  ל תל אביב ת"א, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בתל אביב ת"א.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
השואה מנקודת מבט פולנית
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

השואה מנקודת מבט פולנית

 
 

השואה מנקודת מבט פולנית

28.2.2011  
 
 
רומן קלוצווג
איזה סרטים
לא סרטים שאנחנו חווים בעיר המשוגעת הזו, כאלו שבשבילם משלמים כרטיס
כתבות נוספות :
  • מאוד קל להתאהב ברוסיה
  • זקנים חסרי מנוח
  • יש'ך אבן אש?
  •  
    הסרט "קורצ'אק", המספר את סיפורו של יאנוש קורצ'אק - סופר, רופא, מחנך יהודי בפולין, מאפשר הצצה לדמותם של יהודים וסיפורי השואה, כפי שהם מוצגים בתרבות הפולנית
    לחץ לצפיה בגלריה

    מתוך הסרט

    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share


    הבמאי של הסרט "קורצ'אק" (פולין, 1990), אנדז'יי וויידה, צוטט אומר שעד שסרט זה יצא אל האקרנים, נושאים יהודיים היו בגדר טאבו בתרבות הפולנית במשך 20 שנה לפחות.



    עלילת "קורצ'אק" מתרחשת בסוף שנות ה-30 ותחילת שנות ה-40 בפולין. קורצ'אק, המנהל בית יתומים עם כ-200 ילדים יהודים, מתכונן לבואה הבלתי נמנע של המלחמה. בית היתומים עובר לגטו וורשה, שם מתרחשת רוב עלילת הסרט.

    בגטו קורצ'אק מנסה לבודד את הילדים מחוויית הגטו ומנסה לשמור על התנהלות רגילה של המקום. הסרט מתאר את בית היתומים בהתאם לתפיסה החינוכית של קורצ'אק, כאשר לילדים יש בית נבחרים ובית משפט, שרשאי לשפוט אפילו את הסגל. קורצ'אק נתפס כמחנך הנערץ על ידי חניכיו שמשפיע רבות על חייהם.

    כשהתנאים בגטו מחמירים, הסרט מציג את מאמציו של קורצ'אק להשיג אוכל ליתומים, כשבמשך כל זמן הכליאה בגטו, פולנים, גרמנים ויהודים מנסים לעזור לקורצ'אק ומציעים להבריח אותו למקום מבטחים, אך הוא מסרב ומתעקש להישאר עם הילדים עד הסוף המר, שאכן מגיע. הילדים וקורצ'אק מובלים לטרבלינקה, כשהם צועדים בדרך לרכבת בשורות עם דגל מורם וראש מורם.

    הסרט נעשה בשחור לבן, עם אי דיוקים בעריכה שנראה כאילו נעשו במכוון, על מנת לתת לסרט תחושה של סרט ישן. זהו סרט שממש קשה לצפות בו פיזית, משולבים בו קטעי צילומים אותנטיים מגטו וורשה, והמוסיקה של הסרט תורמת רבות לאווירה המקברית (במיוחד במארש האבל בסצינה הלפני אחרונה, בה הילדים צועדים לרכבת). אך עם כל הכבוד למוסיקה והצילום, הסרט קשה לצפייה בגלל האירועים עצמם, ולא בזכות איך שהם מתוארים.

    סרט ביוגרפי נבחן במידת נאמנותו לדמות הגיבור במציאות, והרבה פעמים זוכה לביקורת על בסיס אי התאמה זו, במיוחד מצידם של האנשים שעבורם דמות הגיבור קרובה ונערצת. קורצ'אק מופיע בסרט כדמות כריזמטית עם מנהיגות כמעט צבאית, אחד שמניע אנשים וחותך דברים. לפי מה שקראתי מאת קורצ'אק ועל קורצ'אק מצטיירת בעיניי תמונה שונה - איש שקט שלא בהכרח כובש את מרכז תשומת הלב, והכריזמה שלו נובעת משכנוע פנימי עמוק בדרכו.


    עם זאת ניתן להרגיש את הקושי של קורצ'אק בבידוד הילדים מאירועי הגטו, ואת קשיי החינוך בתקופה שכזו. הסרט מתאר היטב את הבעיות של קורצ'אק ברדיפה אחר האוכל ליתומים, ואת הדילמה המוסרית שלו, כמו גם של היודנראט: האם לשתף פעולה עם הזוועה ולהקריב רבים על מנת להציל מעטים? אפשר לראות את הייאוש האקזיסטנציאלי של קורצ'אק, שאומר בסרט שהעולם זקוק לאמונה חדשה, ושהוא פונה לאלוהים אך אלוהים לא עונה. הבמאי מצליח להעביר את האווירה בגטו מבלי שהוא מצליח (או מנסה?) להעביר את הסיבות לה, ואת הנסיבות שהן חלק ממנה.

    למרות זאת הפרטים "הקטנים" של השגרה בגטו כמעט ולא עוברים. לא ממש מורגש הדוחק שבו היהודים נאלצו לגור, לא לגמרי מורגש הרעב, כאשר אפילו ביום שבו בית היתומים קיבל הוראה ללכת לתחנת הרכבת, הילדים יושבים ליד שולחנות עם אוכל וקנקנים המלאים בשתייה חמה.

    המוות לא מאוד דומיננטי בסרט, אפילו לא כשרואים גופות של רעבים המוטלים ברחובות ולידם ילדות משחקות קלאס. לא נראה שמדובר בניסיון להקל על הצופה, כבהרבה דברים אחרים מדובר בסרט כבד. ייתכן והבמאי ניסה להתרכז באירועי בית היתומים, ולבודד את הצופה במידת מה מחוויית הגטו, כפי כשקורצ'אק עשה עם הילדים. ובכל זאת, גם ההסבר הזה לא מצליח להסביר את סצינת הסיום של הסרט, שהיא בעייתית במיוחד, בה הקרון בו נוסעים היתומים מתנתק מהרכבת הנוסעת לטרבלינקה, דלתו נפתחת וילדים יוצאים ממנו בבגדי חג, מתרוצצים ומשחקים באחו, בניגוד גמור לסיום הסיפור במציאות.

    מעבר לכך, הסרט מציג את החיים בגטו כאסון מהשמיים, ולא כהשלכה של מעשי אדם. יש נוכחות מעטה של נאצים בסרט, ונוכחות מעטה יחסית של האכזריות שלהם. הם במידה מסוימת מוצגים כמקבלי פקודות ומבצעיהן. זה גורם לתפוס את המכונה הנאצית כחסרת פנים, פועלת כמעט מעצמה, ומשכיח שלברגים השונים במכונה, חשובים יותר וחשובים פחות, היו פנים והייתה בחירה.

    שני אלמנטים נוספים בתסריט מטרידים אף יותר, במיוחד על רקע העובדה שהסרט נעשה בפולין, על ידי במאי פולני. רוב הפולנים בסרט מוצגים כמנסים לעזור לקורצ'אק (מנהלת של בית יתומים פולני, עובדים פולנים שמנסים לסרב לעזוב את הילדים בכניסתם לגטו ועוד), כשהיסטורית פולין הייתה אחת המדינות עם שיתוף הפעולה המשמעותי ביותר של האוכלוסייה המקומית עם הנאצים, על רקע האנטישמיות בפולין. גם האנטישמיות וגם שיתוף הפעולה הזה כמעט נעדרים מהסרט. לא רק שהעם הפולני יוצא זכאי בסרט, אפילו לא מוגש נגדו כתב אישום.

    הדבר השני הוא הצגת הריבוד הכלכלי של יהודי הגטו, והצגת חלקם כעשירים מופלגים. אכן, סביר להניח שהיו אנשים שידעו להתמודד עם המצב החדש טוב יותר מהאחרים, וסביר להניח שהיו כאלה שניצלו טוב יותר את ההברחות מעבר לחומה, וכנראה אנשי היודנראט היו בעלי קשרי עבודה כאלה ואחרים עם הנאצים, ואולי ידעו לנצל את זה לטובתם. עם זאת, הרושם שמתקבל מהסרט הוא לחלוטין מנותק מהמציאות. בסרט אנו רואים יהודים הלבושים בהידור בכל קנה מידה, יושבים בבית קפה ואוכלים מכל טוב ונהנים מהופעה מוסיקלית, ואחד מהם אומר לקורצ'אק "אתה לא מתאר כמה כסף יש בגטו", וזה לא מתקבל על הדעת שדברים כאלה אכן יכלו לקרות בגטו וורשה. התחושה הבלתי נמנעת היא שהצגת דברים שכזו נובעת מתפיסה מודעת או לא מודעת של יהודים כעסקנים טובים שתמיד ידעו להסתדר בכל מצב ולעשות כסף מכל דבר.

    אינני יכול שלא לסיים בנימה אישית יותר. יאנוש קורצ'אק הוא דמות שהייתה משמעותית מאוד עבורי, ולסיפורו היה במידה רבה חלק מעצב בחיי. קורצ'אק הוא דוגמה לשמירה על צלם אנוש, כבוד האדם והילד, טוב לב וחמלה בתנאים הכי מפלצתיים שאפשר לדמיין, ועל כן הוא האדם הכי קרוב לקדוש במאה ה-20, והסרט הוא דרך טובה להתוודע לסיפורו למרות כל המגרעות המרגיזות שלו.

    סיפור גטו וורשה גם הוא היה מרכזי עבורי, אפילו ברמה של בחירת מעשים יומיומית. סיפור הגטו בפרט ויהדות פולין בכלל הוא סיפור שחיקה הדרגתית בזכויות של היהודים, עד שזה הגיע לכדי שחיקת הזכות לחיים. בשלב מסוים זה הוביל למרד גטו וורשה, שנחשב במידה רבה כסיפור גבורה יהודי. אינני רואה אותו בצורה כזו, מכיוון שהמרד התרחש כשכבר לא היה מה להפסיד, והחוכמה היא להתנגד ולהתמרד עוד כשיש מה להפסיד.

    הלקח שצריך להילמד מזה הוא שיש להיאבק, כיחידים וכאומה, כאשר פוגעים בך ובזכויותיך, ולא לשמור את התחמושת לקרב האחרון, כי אז הקרב כבר אבוד. בתחילת הסרט, אחת המחנכות חוזרת מארץ ישראל עם תפוזים שהיהודים מגדלים שם, ורעיון של עבודה חופשית ליהודים מלהיב את המקבלים את פניה. הזכות לחיות ולעבוד כאן כאומה היא לא מובנת מאליה, ויש לשמור עליה.

    כמו שאומר יאנוש קורצ'אק בסרט "למות זה קל, ואילו לחיות זה מאוד, מאוד קשה". עלינו לבחור את הבחירה הקשה ולחיות, וזה אומר להתמודד עם דברים בזמן הנכון, ולא כשזה כבר מאוחר מדי.

    קורצ'אק
    Korczak
    פולין 1990

    במאי: אנדז'יי ויידה
    משחק: וויצך פז'וניאק, אוה דלקובסקה, פיוטר קוזלובסקי

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בתל אביב סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה בסטודיו דרך הקול
    סטודיו דרך הקול
    "דרך הקול" היא דרך המשלבת את שלושת התורות העתיקות פיתוח קול, יוגה וצ'י גונג. בנוסף להבנות מזרחיות, מקורות מהיהדות, ואמונה; כל זאת תוך שימת דגש על חדוות השירה, שינוי צורת החשיבה והקשר בין עבודת הגוף, הנפש, והחיבור בין הנשימה לנשמה.

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
      השואה מנקודת מבט פולנית
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של תל אביב| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בתל אביב | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בתל אביב | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בתל אביב | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בתל אביב| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    חיפה : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Haifa
    ירושלים : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Jerusalem
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya